Mαθαίνουμε τα βότανα, παίζοντας- Learn the herbs, playing with kids

Όπως σας ανάφερα σε προηγούμενη ανάρτηση μου   η βόλτα μας στην εξοχή  και ειδικότερα στο βουνό συνδυάζεται συνήθως με πικ- νικ και ένα παιχνίδι που σκέφτηκα να παίζω παρέα με τα μικρά μου. 

Το παιχνίδι αυτό το έχουμε ονομάσει “μαθαίνουμε τα βότανα, παίζοντας” και σκοπό έχει να μαθαίνουν ή καλύτερα να γνωρίσουν τα παιδιά μου ένα βότανο που υπάρχει στην περιοχή που επισκεφθήκαμε. 


Το παιχνίδι “μαθαίνουμε τα βότανα, παίζοντας” μπορεί να παιχτεί με όποιο βότανο ή φυτό θέλετε εσείς τα παρουσιάσετε αρκεί βέβαια να έχετε κάνει μια έρευνα μελέτης πιο μπροστά και να γνωρίζετε όσο μπορείτε περισσότερα γι’ αυτό. Ευτυχώς το διαδίκτυο προσφέρει πληθώρα γνώσεων σχετικά με τα φυτά, οπότε δεν θα δυσκολευτειτε και πολύ να συλλέξετε υλικό για το παιχνίδι σας. 
Εγώ σήμερα, θα σας παρουσιάσω πώς παίζουμε το “”μαθαίνουμε τα βότανα, παίζοντας” έχοντας σαν παράδειγμα το βάλσαμο (Hypericum perforatum L. (Υπερικόν το Διάτρητον)).

Το παιχνίδι ξεκινά λοιπόν!
Τους δείχνω μερικές εικόνες με το βότανα
που ψάχνουμε κάθε φορά. Στην προκειμένη περίπτωση τους δείχνω το
βαλσαμόχορτο  σε διάφορες εικόνες αλλά και ζωγραφιές. Προσπαθώ να έχω συλλέξει εικόνες του φυτού σε διάφορες διαστάσεις για να μπορέσουν να το κατανοήσουν καλύτερα 
(κοντινές, μακρινές απο διάφορετικές  πλευρές λήψεις.) Στην συνέχεια,
τους κάνω ερωτήσεις σχετικά με την εμφάνιση του, για να δω, εαν το
καταλάβανε. Μερικές ερωτήσεις είναι οι παρακάτω
  • είναι δέντρο ή θάμνος;
  • τι χρώμα έχει
  • τι σχήμα έχουν τα φύλλα, (εαν έχετε μικρούλια μπορείτε να τους ρωτήσετε, τι σας θυμίζει το σχήμα των φύλλων του)
Τέλος, τους δίνω μια μικρή εικόνα με το βότανο που την κρατούν
μαζί τους όση ώρα ψάχνουν γι’ αυτό και τους βοηθά να το εντοπίζουν πιο
εύκολα. Το κυνήγι ξεκινά και κάθε παιδάκι έχει μια τσαντούλα πάνινη ή ένα
καλαθάκι που μαζεύει τα βότανα του. Αν θέλετε να δυσκολέψετε το παιχνίδι μπορείτε να χρησιμοποιησετε χρονόμετρο.
Αφού γεμίσουν την τσαντούλα τους, την αδειάζουμε και βλέπουμε τι έχει μαζέψει κάθε παιδί. Συζητάμε πού τα βρήκαν και τι δυσκολίες -ευκολίες είχαν στην συλλογή. Ακόμα και αν έχουν μαζέψει άλλα φυτά τα παιδάκια σας, μην τα αποθαρρύνετε. Είμαι σίγουρη, ότι θα έχουν προσπαθήσει πολύ για να τα μαζέψουν οπότε καλό θ ήταν να τους αναφέρετε ότι με το συγκεκριμένο φυτό θα ασχοληθείτε σε άλλη βόλτα σας στην εξοχή. 
Αφού επιλέξετε το πιο αντιπροσωπευτικό δείγμα του φυτού- βοτάνου που έχετε συλλέξει, δώστε στο παιδί- παιδιά να το δουν από κοντά. Να το πιάσουν, ίσως να το τρίψουν, να το μυρίσουν. Τι συναισθήματα τους ξυπνά;
Τώρα είναι η ώρα να χαλαρώσουν και να απολαύσουν εσάς σε ρόλο παραμυθά. Φτιάξτε μια ιστοριούλα που να παρουσιάζει το βότανο και αν είναι δυνατό κάποιες ιδιότητες που μπορεί να έχει. Με την αφήγηση του δικού σας παραμυθιού τα παιδιά σίγουρα θα ξετρελαθούν ενώ παράλληλα θα μάθουν και πολλά πράγματα για το φυτό που δεν πρόκειται να τα ξεχάσουν. Για παράδειγμα αν η κόρη σας περνά την φάση της πριγκίπισσας, όπως η δικιά μου δηλαδή τώρα, μια ιστοριούλα σαν και αυτή σίγουρα θα την μαγέψει
“Μια φορά και ένα καιρό ήταν  μια πριγκίπισσα που ζούσε σε ένα παλάτι με έναν θλιμμένο βασιλιά. Ο βασιλιάς ήταν θλιμμένος γιατί είχε  χάσει  την βασίλισσα του. Παρόλο που όλοι στο παλάτι προσπαθούσαν να κάνουν το βασιλιά να χαμογελάσει, ο βασιλιάς έδειχνε συνέχεια σκυθρωπός. Η πεντάμορφη του κόρη στεναχωριόταν που έβλεπε τον πατέρα της συνέχεια σε αυτή την κατάσταση. Έτσι ανακοίνωσε στην υπηρέτρια της, ότι θα της έδινε διαμάντια και χρυσαφικά εάν μπορούσε να βρει κάποιον να διώξει την θλίψη του  βασιλιά. Η πριγκίπισσα που αγαπούσε πολύ τον πατέρα της έφτασε να δηλώσει στην υπηρέτρια της, ότι τα πλούτη δεν την ένοιαζε καθόλου και πως θα έδινε το μισό βασίλειο σε όποιον έκανε τον βασιλιά να είναι και πάλι χαρούμενος. 
Η υπηρέτρια δεν έχασε την ευκαιρία. Ρώτησε από εδώ- ρώτησε από εκεί και τελικά έμαθε ότι στο μακρινό δάσος του  (Γκονοτού!) ζούσε μια μάγισσα. Η μάγισσα αυτή θα μπορούσε και πάλι να κάνει τον βασιλιά να χαμογελάσει και να είναι πάψει να είναι θλιμμένος. Και μια και δυο η υπηρέτρια, ταξίδεψε μακριά και έφτασε στο Δάσος του Γκονοτού. Εκεί σε μια τεράστια σπηλιά, ζούσε η μάγισσα. Η μάγισσα δέχθηκε να βοηθήσει. Αποκάλυψε ότι ψηλά στο βουνό, υπάρχει ένα βότανο με κίτρινα λουλούδια που λέγεται βάλσαμο. Το βότανο αυτό θα πρέπει να το πίνει ο βασιλιάς σε μορφή τσαγιού κάθε μέρα……μπλα- μπλα….”
Είμαι βέβαιη ότι ένα παραμυθάκι με τους αγαπημένους ήρωες (ιππότες, πειρατές, δράκοι, νεράιδες κπ) θα καθηλώσει τα μικρά σας μέσα στο δάσος ενώ οι ήχοι των πουλιών και της φύσης θα έχουν τον ρόλο της μουσικής που θα πλαισιώνει την αφήγηση σας.
Τέλος, ολοκληρώστε το παιχνίδι σας δίνοντας στο παιδί σας σχέδια με το βότανο που παίξατε να ζωγραφίσει. Σας δίνω παραδείγματα με το βάλσαμόχορτο. 
πηγή
πηγή
Καλή επιτυχία! 

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Instagram